Canisterapie je jednou z mnoha složek zooterapie (terapie za přítomnosti vhodných druhů zvířat), terapie (léčba), která využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka, přičemž pojem zdraví je zde myšlen přesně podle definice WHO = Světová zdravotnická organizace - jako stav psychické, fyzické a sociální pohody.
|
Canisterapie klade důraz především na:
- |
|
řešení problémů psychologických, citových a sociálně-integračních
|
- |
|
působení na fyzické zdraví zahrnuje spíše složku motivace k rehabilitaci
|
- |
|
povzbuzení imunity prostřednictvím psychiky
|
- |
|
uplatňuje se zejména jako pomocná (podpůrná) psychoterapeutická metoda při řešení různých situací, kdy jiné metody selhávají nebo je nelze použít.
|
|
Oblasti působení canisterapie:
Canisterapii můžeme využít "de facto" ve všech oborech, na které si vzpomeneme. Samozřejmě za předpokladu určitého přizpůsobení se danému stavu a situaci. Tím je myšleno určité prostředí, stav klienta po fyzické a psychické stránce, přístupnost k práci, musíme přihlížet k různým zdravotním problémům, např. alergie, patologický strach ze psů apod.
1. |
Socioterapie = léčba společenstvím |
|
- problémové chování a vazby
- prevence agresivity a šikany
Příklady: |
dětská mozková obrna, drogově závislí, psychotici, klienti dlouhodobě ležící, poruchy chování, autismus - částečně, Downův syndrom - jen částečně, hyperaktivita, starší lidé v Domovech důchodců, hluchota + slepota + poruchy řeči - jen částečně
|
|
2. |
Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky |
|
- uplatňuje se všude tam, kde jsou klinické obtíže způsobeny duševním stavem
Příklady: |
týrané a (citově) zanedbávané děti, epilepsie, hyperaktivita, dětská mozková obrna, poúrazové stavy, demence, Alzheimerova choroba, roztroušná skleróza, lehké mozkové dysfunkce
|
|
3. |
Fyzioterapie: |
a) |
léčba fyzikálními metodami |
|
|
|
- prohříváním (v tomto případě animálním teplem)
- u některých nemocí nervového a pohybového aparátu
|
|
|
b) |
léčba pohybem |
|
|
|
- při potřebě iritovat pohyb, zvýšit pohyb, zlepšit koordinaci a tělesnou kondici |
|
Příklady: |
epilepsie, dětská mozková obrna, úrazy, amputace, lehké mozkové dysfunkce, Downův syndrom, Alzmeimerova choroba, demence, roztroušená skleróza
|
|
4. |
Speciální pedagogika |
|
- speciální vývojové poruchy
- mentální retardace
Příklady: |
logopedie - všeobecně, zrakově postižení, hluchoněmí, lehké mozkové dysfunkce, dětská mozková obrna, cévně mozkové příhody a poruchou řeči
|
|